Ucenicie lângă Arhontele Protopsalt al Marii Biserici a Lui Hristos, Panaghiotis Neochoritis

Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

26972716 10155100352316932 1631456416 oÎncep aceste rânduri făcând o mărturisire sinceră: de când l-am descoperit şi de când am avut ocazia de a-l cunoaște pe domnul Panaghiotis Neochoritis (asta se întâmpla în cadrul cursurilor de Masterclass de Cânt Bizantin de la Iaşi din vara anului 2015, pe vremea când încă nu fusese chemat la Patriarhia Ecumenică), îl ascult aproape zilnic. Nu îmi pot explica, dar aşa cum un pictor începător are preferință pentru un alt maestru pictor, un sculptor pentru un alt maestru sculptor, un poet pentru un alt poet, pe mine, ca psalt, m-a fascinat şi mă fascinează în continuare domnul Neochoritis şi stilul pe care îl abordează în interpretarea muzicii autentice bisericești. Mi se pare a unul din psalții de referință deoarece reușește să îmbine atât de minunat această artă a psaltichiei cu starea de rugăciune. Tocmai de aceea mi-am dorit din tot sufletul să pot ajunge măcar o singură dată la o slujbă la care să cânte şi domnia sa şi să-l pot asculta. Dumnezeu mi-a ajutat şi mi-a dat să ajung să cânt în strană lângă dumnealui.

Astfel, în perioada 16-18 septembrie şi 29 noiembrie- 3 decembrie 2017 am făcut două excursii în oraşul Istanbul, unde se află Patriarhia Ecumenică. În prima excursie am călătorit alături de doi membri ai Corului Byzantion din Iaşi (Ioan Dulgheriu şi Daniel Lazăr) având ca obiectiv principal participarea la slujbele săvârșite în biserica Patriarhiei Ecumenice, mai exact de a cânta în strana dreaptă alături de domnul Panaghiotis Neochoritis.

În cea de a doua excursie am călătorit cu grupul Vlahos condus de părintele diacon Dimitrie Gabor având ca scop susținerea a două concerte: unul de colinde la Catedrala Catolică din Istanbul, iar unul de cântece patriotice la biserica românească Sfânta Paraschevi din același oraş. Şi în cea de a doua excursie am reușit să cânt în strana domnului Neochoritis alături de câțiva dintre ucenicii săi.

Acolo am putut observa cu mai multă uşurință şi claritate, într-un mod direct desfășurarea deosebită a slujbelor de la Patriarhia Ecumenică, "curgerea" lină a acestora, duhul de rugăciune pe care domnul Neochoritis îl transmite prin stilul său de cântare.

Mărturisesc cu sinceritate că la slujbele la care am participat nu m-am simțit deloc străin. Dacă ştii un strop de limbă greacă, înțelegi cam ce se cântă, îți dai seama de momentele fiecărei slujbe în parte indiferent că e vecernie, utrenie sau Sfânta Liturghie.

Stilul de cântare al domnului Neochoritis transmite pace, aşezare sufletească, se caracterizează prin sobrietate, seriozitate, atenție la fiecare detaliu în cântare (interpretarea corectă şi cu precizie a scărilor şi respectarea ethosului fiecărui glas, delicatețea mişcărilor trupului în strană, evlavia față de slujbe, conştientizarea continuă înaintea Cui te afli - într-un cuvânt: trezvie), dar mai ales întreaga cântare e pătrunsă de duh de rugăciune, elementul cel mai important şi ținta principală a lucrării psaltului în strană. Din păcate nu toți cei care cântă astăzi în bisericile noastre tind spre acest scop. Un psalt nu trebuie să uite în ce constă lucrarea pe care o desfășoară în biserică: unirea cu Mântuitorul Hristos prin slavoslovirea Sa. Sfinții spun că psalmodia este inferioară rugăciunii neîncetate. Noi ca psalți trebuie să ne folosim de psalmodie pentru a ajunge la rugăciunea neîncetată, la unirea mistică cu Mântuitorul Hristos. Valoarea unui psalt nu constă în totalitate în măiestria cu care interpretează partiturile, ci mai ales în modul în care reușește să ajute oamenii şi preoții să se roage. Tonul îl dă psaltul şi starea sa de rugăciune. Dacă acesta reușește să se roage prin cântare, lucrarea lui va înlesni efortul tuturor celorlalți din biserică de a-şi menține atenția trează. Domnul Neochoritis ne spunea în cadrul cursurilor de Masterclass de Cânt Bizantin de la Iaşi că "nu contează dacă nu ai o voce extraordinară pentru a cânta, important este să te rogi prin cântare.". Ei bine, acest lucru l-am simțit din plin în strana acestui dascăl autentic al muzicii bizantine. Rugăciune, precizie şi dinamism în cântare, tempo specific şi bine definit fiecărei cântări. Oricine îl ascultă cântând poate trage concluzia că, prin cântarea şi stilul său, domnul Neochoritis caută neîncetat să tindă tot mai mult spre Mântuitorul Hristos.. Îmi aduc aminte că ne sfătuia (tot în cadrul Masterclass-ului de Cânt Bizantin) în felul următor: ca atunci când cântăm să ne privim pe noi înșine, să nu fim niciodată mulțumiți pe deplin de noi înșine, să căutăm mereu să simțim ceea ce cântăm, mai întâi să interiorizăm muzica bisericească pentru a o putea exterioriza, cu alte cuvinte să căutăm să ne rugăm mereu când suntem prezenți în strană, să fie un proces continuu de tindere spre Dumnezeu. La asta se rezumă totul: la rugăciune.

Un alt detaliu important de menționat este legat de tehnica isonului pe care dumnealui o folosește în strană. Aceasta mi se pare foarte interesantă, deosebită şi foarte potrivită pentru a aduce un plus de frumusețe şi sobrietate cântării. Ea constă în ținerea isonului doar pe vocale pentru a nu segmenta sau a întrerupe lucrarea sa; isonul nu se schimbă foarte des, decât la trecerea în registrul superior a pasajelor consistente; isonarii cântă cu domnul Neochoritis ultimele 4-5 note înainte de cadențele de la mijlocul şi finalul cântării sau la semnul său; când cântarea coboară sub baza glasului, isonarii cântă şi ei. E o tehnică deosebit de frumoasă pe care nu am mai auzit-o nicăieri.

Un lucru care m-a frapat în sens bun e acela că în proporție de doar 30-40% sunt folosite cărțile cu notație psaltică. Spre exemplu: în decursul a unei vecernii, utrenii şi a unei Sfinte Liturghii într-un weekend, se folosesc partiturile cu notație psaltică doar la Răspunsurile Mari, Axion şi chinonic. În rest deloc. Bineînțeles că la praznicele împărătești și la sfinții mari se folosesc cărțile cu notație. Domnul Neochoritis ne spunea mereu la cursurile de Masterclass de la Iaşi că partitura e doar un instrument de care ne folosim pentru un scop anume şi că nu este un scop în sine, să nu ne îndreptăm atenția doar spre ea pentru că aşa vom uita ținta noastră: rugăciunea. Acesta insista pe memorarea partiturilor folosite cel mai des. De exemplu Anastasimatarul. Sunt convins că domnul Neochoritis a ajuns să-l memoreze pe de-a-ntregul. La fel şi canoanele fiecărui glas în parte. Am putut vedea cu ochii mei în strana domniei sale. Dar de cele mai multe ori, din păcate, noi ne canalizăm atenția doar asupra partiturii şi nu asupra prezenței reale, vii şi efective a Dumnezeu-Omului Iisus Hristos în sfintele slujbe.

În strana Patriarhiei Ecumenice am putut vedea punerea în practică a tuturor sfaturilor pe care domnul Neochoritis ni le-a dat în cadrul fiecărei întâlniri din cadrul Masterclass-ului de Cânt Bizantin organizat anual la Iaşi. Prin lucrarea pe care o desfășoară la strană în cadrul tuturor slujbelor săvârșite la Patriarhia Ecumenică, domnia sa ne arată ce înseamnă cu adevărat arta muzicii bisericești.

O astfel de experiență și trăire dobândite în strana domnului Neochoritis te lasă de-a dreptul fără cuvinte şi se imprimă adânc în sufletul tău. Stilul de cântare pe care dumnealui şi l-a format în decursul a câtorva decenii de ucenicie pe lângă tatăl său şi maeştrii pe care i-a avut, mi se pare a fi un etalon pentru psalții de pretutindeni.

Recomand oricărui psalt care dorește să simtă şi să experieze ceva unic, să participe la slujbele de la Patriarhia Ecumenică. Dacă nu există posibilitatea de a fi prezent în mod fizic acolo, măcar să le audieze pe internet.

Dau slavă Bunului Dumnezeu că m-a învrednicit să învăț şi să cânt alături de unul dintre dascălii autentici ai muzicii bizantine şi ai Marii Biserici a Lui Hristos!

Aşa să ne ajute Dumnezeu în lucrarea noastră de lire ale Sfântului Duh!

16.01.2018
Andrei Stratulat
Psalt al Schitului Darvari din București

Comentarii   

0 # Hi adminmarcoo 15-04-2020 04:58
Your page is very interesting, i have bookmarked it.
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Ultimele postări pe forum

  • No posts to display.

Înregistrări YouTube

Ultimele Articole

  • Zilelor Psalților Români - Ediția I (14‐15 mai 2021) - Programul evenimentului

    zilele psaltilor foto100 de ani de la înființarea la Iasi a Asociației Generale a Cântăreților Bisericești. 7 ani de la trecerea la cele veșnice a lui Lykourgos Angelopoulos.

    Ziua I ‐ 14.05.2021 Format: online (byzantion.ro și Facebook Byzantion)

    ora 11.00 Sesiune științifică (1)

    1. Prof. Dr. Vasile Vasile (București): Statutul psaltului român la începutul secolulului trecut. Rolul lui Ioan Popescu Pasărea (video)
    2. Dr. Georgios Konstantinou (Atena): Lykourgos Angelopoulos și opera sa, ieri și astăzi (video)
    3. Pr. Ionel Roată (Iași): Importanța sinergiei dintre altar și strană (video)
    4. Dr. Georgios Konstantinou (Atena): Situația psalților din Grecia la începutul secolului al XX‐lea (video)

    ora 17.00 Sesiune științifică (2)

    1. Conf. Dr. Zamfira Dănilă (Iași): Evghenie Humulescu, un arhiereu‐muzician model la începutul secolului al XX‐lea (articol)
    2. Pr. Drd. Constantin Stoica (Buzău): Informații inedite din arhivele Arhiepiscopiei Buzăului despre cântăreții bisericești de la începutul sec. XX (articol)
    3. Lect. Dr. Adrian Sîrbu (Iași): Asociația Generală a Cântăreților Bisericești ‐ un fenomen unic și un mesaj peste veacuri (articol)
    4. Lect. Dr. Adrian Sîrbu (Iași): Marele Congres al Cântăreților Bisericești de la Iași ‐ 21‐23 august 1912 (articol)
    5. Aspecte inedite din viața psalților români din primele decenii ale secolului al XX‐lea – imagini și articole relevante din Revista Cultura, din perioada 1911‐1912 și 1920‐1921.

    Ziua a II‐a 15.05.2021 Catedrala Mitropolitană din Iași. Format: onsite, cu transmisiune live video prin Doxologia

    09.30 – 11.30 Sfânta Liturghie arhierească, cu participarea PS Nichifor Botoșăneanul, a Corului Academic Byzantion și a psalților Catedralei.

    11.30 Slujba de pomenire a psalților

    12.00 Concert de Muzică Psaltică dedicat tuturor psalților români și Protopsaltului Lykourgos Angelopoulos

    în Ultimele Evenimente
  • Zilele Psalților Români - ediția I (14-15 mai 2021)

    WhatsApp Image 2021 05 11 at 23.49.50În perioada 14-15 mai 2021, Asociația Culturală Byzantion, în parteneriat cu Mitropolia Moldovei și Bucovinei și cu Universitatea Națională de Arte „George Enescu”, organizează ediția I a Zilelor Psalților Români, un eveniment ce se dorește a fi o evocare a personalităților Artei Psaltice care au activat pe teritoriul țării noastre de-a lungul vremurilor. Se cuvine, din datorie, să ne cunoaștem trecutul, pentru a învăța să ne clădim împreună viitorul. Se cuvine, din recunoștință, să invocăm prin cântări și cuvântări pe toți cei care și-au dăruit viața în slujba melosului sfânt, fie prin activitatea la strană sau cea pedagogică, fie prin cea cărturărească, sau cea de compozitor, de dirijor sau de cronicar. Se cuvine, din dragoste pentru Frumos, să ridicăm din nou statutul și demnitatea psaltului la înălțimea potrivită chemării lui.

    în Ultimele Evenimente Citeşte mai mult
  • Informații tehnice necesare pentru conectarea la cursurile ONLINE ale Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași

    mcb2020 afis prescurtareDragi participanți la ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași,

    în Înscriere Citeşte mai mult
  • Partiturile pentru ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași
    Dragi participanți la ediția a XIII-a a Masterclass-ului de Cânt Bizantin,
     
    avem bucuria de a vă pune la dispoziție materialul didactic propus de către domnul Panagiotis Neochoritis spre a fi studiat împreună. 
    Este vorba despre cunoscuta lucrare Πανδέκτη ce a fost editată în patru volume la Constantinopol între anii 1850 și 1851 de către Ioan Lampdarie și Ștefan Domesticul, ai Marii Bisericii a lui Hristos.
    Invitatul nostru propune pentru această ediție să ne aplecăm atenția asupra volumului al IV-lea (Matime ale Sfintei Liturghii) și în special asupra heruvicelor (paginile 59-431). Linkul de unde puteți descărca pdf-ul cu semnele de carte notate bilingv se găsește aici.
    în Înscriere
  • NOU! - Programul actualizat Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin, Ediția a XIII-a ONLINE, 13 - 17 iulie 2020

    mcb iasi site 2017

     

    în Program Citeşte mai mult